2015-03-04

Jaki był rok 2014 dla firmy? Jakie są aktualne oczekiwania rynku?

Rok 2014 był dla nas kolejnym rokiem poważnych inwestycji w nowoczesne jednostki transportowe, które dedykowane były do przewozu chemii. Program zakupu nowych ciągników oraz cystern w 2014 r. wyniósł ponad 12 mln zł. Wymagania stawiane transportowi chemicznemu przez klientów są niezmienne od lat - mamy być coraz bardziej bezpieczni i coraz bardziej neutralni dla środowiska, a przy tym coraz lepsi jakościowo. Spółki przewozowe posługują się konwencją ADR jako podstawową regulacją dotyczącą przewozu ładunków niebezpiecznych. Natomiast firmy chemiczne mają własne przepisy, które często wyrastają ponad ogólne regulacje, co powoduje, że oczekiwania co do bezpieczeństwa przewozu są z roku na rok coraz większe. Na naszych barkach spoczywa więc duża ilość pracy w zakresie poprawy jakości sprzętu, a także współdziałania samych organizacji, jako, że warunki stawiane przez firmy chemiczne często głęboko ingerują w struktury firm transportowych. Ubiegły rok to także liczne inwestycje związane z wdrażaniem nowego sprzętu, szkoleniami dla pracowników, przede wszystkim kierowców, instalacją specjalistycznego oprogramowania oraz rozwojem technicznego zaplecza. 

Jak wiemy ostatnie kilkanaście miesięcy było szczególnie trudne dla polskiej branży transportowej, głównie transportu drogowego, który otrzymał ciosy z różnych stron. Czy kolejne zakazy wprowadzane przez Rosję wpłynęły na Państwa wyniki?

Opłakane skutki rosyjskiego embarga najdotkliwiej odczuli polscy producenci owoców, warzyw, mięsa czy właściciele firm transportowych, którzy jeździli tylko do Rosji. W ich wypadku zawirowania polityczne na Wschodzie wpłynęły nie tylko na liczbę zleceń, ale także spodowały spadek stawek transportowych. Rosjanie blokują też przewożenie towarów w tranzycie, co bardzo mocno poblokowało polskich przewoźników. Ponieważ GK Trans Polonia współpracuje głównie z firmami z sektora chemicznego z Zachodu, dlatego też skutki embarga nie wpłynęły na nasze wyniki. 

Z Dariuszem Cegielskim, prezesem zarządu Trans Polonia S.A. rozmawia Cezary Banasiak

Cały artykuł dostępny w GAZECIE TRANSPORTOWEJ  nr 9 (1130) z 04.03.2015