EN
2013-01-21

Wystarczy nawet rzut oka na listę pomorskich Diamentów, by zauważyć, jak bardzo położenie nad morzem determinuje ich działalność. Trójmiejskie porty to bez dwóch zdań okno na świat dla sporej części firm działających w regionie

Pod koniec 2012 roku, 12 grudnia, w Remontowa Shipbuilding, największej stoczni produkcyjnej w Trójmieście (zdobywcy drugiego miejsca wśród pomorskich Diamentów średniej wielkości), odbyła się uroczystość chrztu i przekazania armatorowi amerykańskiemu wielozadaniowego statku przeznaczonego do obsługi platform wiertniczych. Statek o napędzie dieslowsko-elektrycznym, zaprojektowany w gdyńskim biurze projektowym MMC Ship Design & Marine Consulting, wykorzystuje między innymi nowatorską technologię sterowania częstotliwością prądu elektrycznych silników napędowych.

Zobacz wszystkich laureatów z województwa pomorskiego

Tam gdzie porty, tam również wzmożony ruch transportowy. Towary ładowane i rozładowywane ze statków są rozwożone po Polsce i często po Europie przez spółki transportowe, silnie reprezentowane na liście pomorskich Diamentów. Jedną z nich jest notowana na warszawskiej giełdzie Trans Polonia z Tczewa (drugie miejsce na liście najmniejszych Diamentów) o kapitalizacji przekraczającej pod koniec ubiegłego roku 34 mln złotych. Spółka zajmuje się transportem ładunków chemicznych, mas bitumicznych oraz płynnych produktów spożywczych. Od wielu lat jednym z jej ważnych klientów jest Lotos Asfalt. Trans Polonia działa w całej Europie, zarządza z polskiego biura w Tczewie i dwóch biur zagranicznych: we Francji oraz w Holandii.